Inny rodzaj porządku. Triennale ICP
Tomasz Stempowski | On 15, kwiecień 2013
Od 17 maja do 8 września 2013 r. w Międzynarodowym Centrum Fotografii w Nowym Jorku (International Center of Photography) będzie pokazywana wystawa Inny rodzaj porządku. Triennale MCF (A Different Kind of Order: The ICP Triennial).
Na ekspozycji zostaną zaprezentowane prace 28 artystów z 14 krajów. Wypełnią one całą przestrzeń wystawową oraz okna zewnętrzne.
Mark Robins, dyrektor wykonawczy międzynarodowego centrum fotografii, podkreśla, że: Triennale MCP to jedyna w USA cykliczna wystawa koncentrująca się na międzynarodowej współczesnej fotografii i sztuce wideo, która daje odwiedzającym niezrównaną sposobność spotkania z nowymi pracami uznanych artystów i odkrycia młodych twórców. „Inny rodzaj porządku” odzwierciedla obecny stan nowego rodzaju porządku ukształtowanego przez zmiany społeczne, polityczne i technologiczne.
Założenia wystawy nakreślone przez organizatorów podkreślają wpływ technologii cyfrowej na sposób obrazowania:
Wychodząc z założenia, że współcześnie większość zdjęć jest produkowana, przetwarzana i rozpowszechniana w formie cyfrowej, „Inny rodzaj porządku” zgłębia czasami nieoczekiwane konsekwencje tej zmiany, tak jak uwidacznia się ona w pracach wielu artystów z różnych krajów. Dla młodszych artystów prezentowanych na Triennale, rewolucja cyfrowa to coś, co wydarzyło się w okresie ich dzieciństwa, a uporanie się z jej konsekwencjami wypełnia większość ich twórczego życia. Dla artystów tego pokolenia (np. Sam Falls, Andrea Longacre-White i Oliver Laric) mieszanie nowych idiomów cyfrowego obrazowania z zastanym językiem wizualnym malarstwa, rzeźby i kolażu jest niemal drugą naturą. Inni artyści, nieufni wobec nastania „kultury ekranu”, podkreślają znaczenie ręcznej obróbki w swojej pracy, ale nawet oni przyznają, że ich wysiłki są usytuowane w przestrzeni w pełni cyfrowego, połączonego siecią świata.
Organizatorzy wyznaczyli kilka wątków tematycznych porządkujących zebrane na wystawie dzieła:
Artysta jako agregator identyfikuje jeden z głównych współczesnych odłamów środowiska cyfrowego obrazowania: współcześni następcy „padlinożerców obrazów” z lat osiemdziesiątych, którzy obecnie zajmują się zagarnianiem i reorganizowaniem znalezionych online zdjęć w wysoce spersonalizowane internetowe archiwa.
Odrodzenie kolażu jest widoczne w pracach, które łączą fragmenty fotografii, obrazów cyfrowych, malarstwa, obiektów trójwymiarowych oraz materiałów audio i wideo, żeby w niemający precedensu sposób otworzyć i przekonfigurować przestrzeń fotografii.
W czasie, gdy kwestionowana jest cała organizacja struktury władzy, rysowanie mapy stało się na nowo przedmiotem artystycznych dociekań: częścią szerszego zainteresowania siłą systemu porządkującego, który wyrasta z reakcji na zdematerializowany nieporządek środowiska sieciowego.
Zniwelowanie przez internet geograficznego dystansu pobudziło rozwój nowych form wspólnotowości, pozwalając artystom na poszukiwania nowych form wspólnotowości, współpracy i współtworzenia, które nie są uzależnione od fizycznej bliskości.
Do wystawy włączono także montaż około 100 wydanych niedawno książek fotograficznych, co świadczy o niezwykłym boomie na publikowane samodzielnie i w małych nakładach albumy, panującym współcześnie na całym świecie.
Kuratorami wystawy są Kristen Lubben, Christopher Phillips, Carol Squiers i Joanna Lehan. Pokazane zostaną prace następujących artystów:
Roy Arden ur. 1957 w Vancouver, pracuje i mieszka w Vancouver.
Huma Bhabha ur. 1962 w Karaczi w Pakistanie, pracuje i mieszka w Poughkeepsie w stanie Nowy Jork.
Nayland Blake ur. 1960 w Nowym Jorku, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
A.K. Burns ur. 1975 w Capitola w Kalifornii, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
Aleksandra Domanovic ur. 1981 w Nowym Sadzie w byłej Jugosławii, pracuje i mieszka w Berlinie.
Nir Evron ur. 1974 w Herzliya w Izraelu, pracuje i mieszka w Tel Avivie.
Sam Falls ur. 1984 w San Diego, pracuje i mieszka w Los Angeles.
Lucas Foglia ur. 1983 w Nowym Jorku, pracuje i mieszka w San Francisco.
Jim Goldberg ur. 1953 w New Haven, pracuje i mieszka w San Francisco.
Mishka Henner ur. 1976 w Brukseli, pracuje i mieszka w Manchesterze w Anglii.
Thomas Hirschhorn ur. 1957 w Bernie w Szwajcarii, pracuje i mieszka w Paryżu.
Elliott Hundley ur. 1975 w Greensboro w Północnej Karolinie, pracuje i mieszka w Los Angeles.
Oliver Laric ur. 1981w Monachium, pracuje i mieszka w Berlinie.
Andrea Longacre-White ur. 1980 w Radnor w Pennsylwanii, pracuje i mieszka w Los Angeles.
Rafael Lozano-Hemmer ur. 1967 w Meksyku, pracuje i mieszka w Montrealu.
Gideon Mendel ur. 1959 w Johannesburgu, pracuje i mieszka w Londynie.
Luis Molina-Pantin ur. 1969 w Genewie w Szwajcarii, pracuje i mieszka w Caracas w Wenezueli.
Rabih Mroué ur. 1967 w Bejrucie w Libanie, pracuje i mieszka w Bejrucie.
Wangechi Mutu ur. 1972 w Nairobi w Kenii, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
Sohei Nishino ur. 1982 w Hiogo w Japonii, pracuje i mieszka w Tokio.
Lisa Oppenheim ur. 1975 w Nowym Jorku, pracuje i mieszka w Nowym Jorku i Berlinie.
Trevor Paglen ur. 1974 w Camp Springs w Maryland, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
Walid Raad ur. 1967 w Bejrucie w Libanie, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
Nica Ross ur. 1979 w Tempe w Arizonie, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
Michael Schmelling ur. 1973 w Atlantcie w Georgii, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
Hito Steyerl ur. 1966 w Monachium, pracuje i mieszka w Berlinie.
Mikhael Subotzky / Patrick Waterhouse ur. 1981 w Cape Town w Południowej Afryce, pracuje i mieszka w Johannesburgu / ur. 1981 w Bath w Anglii, pracuje i mieszka we Włoszech, Anglii i Południowej Afryce.
Shimpei Takeda ur. 1982 w Sukagawa w Japonii, pracuje i mieszka w Nowym Jorku.
Dobór twórców w pewnym stopniu ogranicza ambicje organizatorów, by pokazać współczesny stan fotografii międzynarodowej. Wprawdzie artyści pochodzą z czternastu krajów, ale na 28 pokazanych aż 10 urodziło się lub pracuje w Nowym Jorku, a dalszych 5 w stanach Zjednoczonych. Jest to więc wystawa głównie amerykańska[1].
Dodaj komentarz