Parisa Damandan, „The Children Of Esfahan – Polish Refugees in Iran: portrait photographs of Abolqasem Jala” - Fototekst
Tomasz Stempowski | On 30, listopad 2012
Album fotograficzny The Children Of Esfahan – Polish Refugees in Iran: portrait photographs of Abolqasem Jala, przygotowany przez fotografkę dokumentalistkę Parisę Damandan, wydany przez Nazar Research and Cultural Institute, zawiera fotografie pokazujące życie Polaków, którzy po ewakuacji z ZSRR znaleźli się w Iranie. Ich autorem jest irański fotograf Abolqasem Jala, prowadzący atelier fotograficzne Sharq. Prezentację książki można obejrzeć na stronie internetowej pod adresem: http://www.ideabooks.nl/ideacode/10414/lookinside/.
Istnieje kilka kolekcji fotografii pokazujących losy Polaków w Iranie w okresie drugiej wojny światowej. W Instytucie Polskim i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie znajduje się zbiór zdjęć na temat polskich sił zbrojnych w Iranie. W The Library of Congress w zbiorze Farm Security Administration – Office of War Information Collection przechowywana jest kolekcja fotografii Nicka Parrino na temat Polaków przybyłych do Iranu, którą można obejrzeć w galerii internetowej American Memory.
Do Isfahanu trafiło w pierwszym kwartale 1942 r. 250 osób, później ich liczba wzrosła do 2600, głównie dzieci, sierot i półsierot. W ten sposób powstało skupisko Polaków, w którym rozwijały się różne dziedziny życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego. Działały polskie szkoły, warsztaty rzemieślnicze i usługowe, rozwijała się aktywność sportowa.
Ukazało się kilka pozycji książkowych na ten temat m.in.: Polacy w Iranie 1942-1945 w oprac. A. Kunerta, Isfahan miasto polskich dzieci, pod red. I. Beaupré-Stankiewicz, D. Waszczuk-Kamienieckiej, J. Lewickiej-Howells, ale brak wydawnictw prezentujących obszernie dokumentację fotograficzną.
Autorka książki, Parisa Damandan, specjalizuje się w dziejach irańskiej fotografii. Przed The Children Of Esfahan wydała album Portrait Photographs From Isfahan: Faces in Transition, 1920-1950, w którym pokazała fotografie portretowe mieszkańców swojego rodzinnego Isfahanu z pierwszej połowy XX wieku.
autor: Tomasz Stempowski
Dodaj komentarz